- 609 281 007/ 607 586 116
- +48 56 664 49 44
- biuro@dynamic-polska.pl
Sprzedajemy coś więcej niż produkty, znajdujemy rozwiązania.
Wieloletnie doświadczenie i zaangażowanie sprawia, że dajemy Ci gwarancję najwyższej jakości naszych produktów.
Nie boimy się wyzwań, nie rezygnujemy z założeń, zawsze doprowadzamy do końca to co zaczęliśmy.
Dynamic-polska oferuje Państwu szeroki wachlarz silników elektrycznych jednofazowych, trójfazowych, progresywnych AC-MOTOREN mających swoje zastosowanie w przemyśle, rolnictwie oraz w szeregu aplikacji stosowanych powszechnie w gospodarstwach domowych.
Oferujemy silniki indukcyjne o różnych mocach oraz w różnych wykonaniach:
1) moce: 0,12 do 355 KW
2) mocowania łapowe, łapowo kołnierzowe, kołnierzowe
3) znamionowe prędkości obrotowe w zależności od liczby biegunów i poślizgu od 500-3600obr/min
4) wielkości mechaniczne – od 56 mm do 355 mm
5) napięcia zasilania – 230V, 230/400V, 400/690V
6) stopnie ochrony od IP56 do IP68
7) silniki jednofazowe
· z kondensatorem rozruchowym
· z kondensatorem rozruchowym i roboczym
S1 – Praca ciągła przy stałym obciążeniu do osiągnięcia ustabilizowanego stanu cieplnego.
S2 – Praca dorywcza przy stałym obciążeniu, jednak bez osiągnięcia ustabilizowanego stanu cieplnego.
S3 – Praca okresowa przerywana obejmująca ciąg identycznych zmian obciążenia i czasów postoju.
S6 – Praca okresowa z przerwami jałowymi obejmująca ciąg identycznych zmian obciążenia i okresów pracy bez obciążenia. Nie występują okresy zatrzymania, przez co silnik nie ulega ochłodzeniu (jak w przypadku S3).
B5 B35 B14 B34
W ramach oferowanych przez nas silników elektrycznych możemy zaproponować niestandardowe wykonania:
1) nietypowe napięcie zasilania
2) podwyższona klasa izolacji
3) inne sposoby mocowania i pozycji pracy
4) z enkoderem
5) z dodatkowym układem chłodzenia
6) zmiana pozycji skrzynki zaciskowej
7) różne klasy energoefektywności silników: IE1, IE2, IE3, IE4
8) silniki z hamulcem
10) silniki progresywne
11) silniki dwubiegowe
12) przeznaczone do różnych typów pracy:
OBCE CHŁODZENIE
Obce chłodzenie stosuje się przy zmniejszaniu prędkości obrotowej w standardowych silnikach z uwagi na zmniejszającą się wydajność wewnętrznego wentylatora silnika. W większości przypadków, stosuję się je przy pracy silnika z falownikiem, kiedy przy niskich obrotach wentylatora własnego, efektywność chłodzenia jest niska i silnik zaczyna się grzać. W ofercie posiadamy obce chłodzenia, który możemy nabudować na praktycznie każdy silnik.
METODY CHŁODZENIA SILNIKÓW
Obrotowe metody chłodzenia silnika obejmują naturę czynnika chłodzącego, różne układy obwodów chłodzenia oraz sposób w jaki pchane jest medium chłodzące. Metody chłodzenia w silnikach to:
IC01: Typ samoczynnego chłodzenia, wentylator jest zamontowany na wale.
IC11: Samouszczelniający się z kanałami wlotowymi.
IC21: Wentylacja z kanałem powietrznym.
IC31: Samoczynna wentylacja z kanałami wlotowymi i wylotowymi.
IC37: Kanały wlotowe i wylotowe oraz niezależne lub oddzielne źródło dmuchawy lub źródła ciśnienia chłodziwa
IC611: W pełni zamknięty wentylator jest zimny i samoodpowietrzający, a silnik jest wyposażony w wymiennik ciepła (powietrze-powietrze)
IC616: Całkowicie zamknięty obieg powietrza wewnętrznego z niezależnym wymiennikiem ciepła dmuchawy (powietrze-powietrze) na silniku
IC666: Silnik z całkowicie zamkniętym powietrzem chłodzącym krążącej w silniku z oddzielną chłodnicą powietrza / powietrza.
IC81W: W pełni obudowana, chłodzona powietrzem automatyczna wentylacja, wyposażona w wymiennik ciepła (powietrze-woda) na silniku, a cyrkulacja wody jest zasilana przez niezależną pompę wodną lub system wodny.
Silnik IC86W: ma całkowicie zamknięty silnik z oddzielną chłodnicą powietrza / wody.
POZYCJE PRACY SILNIKÓW
IMB3/IM1001 pozycja pozioma na łapach |
IMV6/IM 1031 |
IMV5/IM1011 |
IMB6/IM1051 |
IMB7/IM1061 |
IMB35 |
IMB36 |
IMV15 |
||
IMB5/IM3001 pozycja pozioma |
IMV1/IM3001 |
IMV3/IM3031 |
||
IMB14/IM3601 |
IMV18/IM3611 |
IMV19/IM3631 |
||
IMB34 |
SILNIKI Z HAMULCEM
Do naszych silników wykorzystujemy hamulce firmy ENARC BRAKE SYSTEMS.
Hamulce montujemy na miejscu zgodnie z zapotrzebowaniem klienta, w różnych wersjach wykonania.
W swojej ofercie posiadamy również zwalniacze do hamulców, które również montujemy na miejscu.
Budowa techniczna:
![]() |
![]() |
1) Zestaw sprężyn |
Informacje techniczne serii ENR
Typ | Wielkość mechaniczna |
Moment obrotowy (Nm) |
Moc (W) |
Max. prędkość obrotów (d/dk – rpm) |
Szczelina powietrzna (mm) |
---|---|---|---|---|---|
ENR-01 | 63/71 | 10 | 25 | 3600 | 0.30 |
ENR-02 | 80 | 15 | 30 | 3600 | 0.30 |
ENR-03 | 90 | 20 | 35 | 3600 | 0.30 |
ENR-04 | 100 | 40 | 45 | 3600 | 0.30 |
ENR-05 | 112 | 60 | 55 | 3600 | 0.40 |
ENR-06 | 132 | 90 | 65 | 3600 | 0.40 |
ENR-07 | 160 | 200 | 70 | 3600 | 0.40 |
ENR-08 | 180 | 260 | 75 | 3600 | 0.50 |
Ponadto jesteśmy w stanie dostarczyć Państwu silniki wyposażone dodatkowo w:
– czujniki temperatury PTC, PT100, PTO
– łożyska izolowane do pracy falownikowej
– łożyska walcowe typu NU
– grzałki anty-kondensacyjne
– z certyfikatem UL/CSA
– z certyfikatem EAC
– z certyfikatem CEL
– z otworem na skropliny kondensacyjne
– daszek przeciwdeszczowy
– z przyłączem typu Harting
– przeznaczone do pracy w strefach zagrożenia wybuchem/przeciwwybuchowe EX, klasy:
Ex tD A22 IP55 T 125C, Ex tD A22 IP65 T 125C, EEx nA II T3 IP55, EEx nA II T3 IP65
ATEXOWE OZNAKOWANIE URZĄDZEŃ MECHANICZNYCH I ELEKTRYCZNYCH
II 2G Ex h IIC T4 Gc
Grupa urządzeń
I – zakład górniczy (gaz kopalniany i pył), II – pozostałe zakłady, oprócz zakładu górnicze (gaz i pył)
Kategoria urządzenia
Gazy, mgły, pary
2G – strefa 1, 3G – strefa 2
Pyły
2D – strefa 21, 3D – strefa 22 oznaczenie dla norm Ex (normy serii EN 60079 bądź DIN EN ISO 80079)
Rodzaj zabezpieczenia przed zapłonem (elektryczne)
Gazy
e – budowa wzmocniona (poziom eb, ec „nieiskrząca”), d – osłona ognioszczelna
Pyły
ta – dla strefy 20, tb – dla strefy 21, tc – dla strefy 22
Podział grup urządzeń
Grupa I – metan, Grupa II (IIA – propan, IIB – etylen, IIC – wodór i acetylen), Grupa III (IIIA – palne zawiesiny, IIIB – palne zawiesiny i nieprzewodzący pył, IIIC – palne zawiesiny, nieprzewodzący i przewodzący pył)
Klasyfikacja temperaturowa
Gazy (T1<=450, T2<=300, T3<=200, T4<=135)
Pyły (T125, T140, itd)
Poziom zabezpieczenia urządzeń
Grupa I (górnictwo) Ma – bardzo wysoki, Mb – wysoki
Grupa II (gaz) Ga – bardzo wysoki, Gb – wysoki, Gc – wzmocnione
Grupa III (pył) Da – bardzo wysoki, Db – wysoki, Dc – wzmocnione
WYMIARY CZOPÓW KOŃCOWYCH WAŁU:
Niezależne od liczby biegunów Silniki 2-biegunowe, 4-, 6-, 8-biegunowe
Wielkość konstrukcyjna |
D | E | F | G | DH | EB | ED | GD |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
56 | 9 | 20 | 3 | 7,2 | M4x12 | 16 | 2 | 3 |
63 | 11 | 23 | 4 | 8,5 | M4x12 | 16 | 3,5 | 4 |
71 | 14 | 30 | 5 | 11 | M5x12 | 25 | 2,5 | 5 |
80 | 19 | 40 | 6 | 15,5 | M6x16 | 30 | 5 | 6 |
90 | 24 | 50 | 8 | 20 | M8x19 | 40 | 5 | 7 |
100 | 28 | 60 | 8 | 24 | M10x22 | 50 | 5 | 7 |
112 | 28 | 60 | 8 | 24 | M12x28 | 50 | 5 | 7 |
132 | 38 | 80 | 10 | 33,0 | M12x28 | 65 | 7,5 | 8 |
Wielkość konstrukcyjna |
D | E | F | G | DH | EB | ED | GD |
160 | 42 | 110 | 12 | 37 | M16x36 | 90 | 10 | 8 |
180 | 48 | 110 | 14 | 42,5 | M16x36 | 90 | 10 | 9 |
200 | 55 | 110 | 16 | 49 | M20x42 | 100 | 5 | 10 |
225 | 55 | 110 | 16 | 49 | M20x42 | 100 | 5,0 | 10 |
250 | 60 | 140 | 18 | 53 | M20x42 | 125 | 7,5 | 11 |
280 | 65 | 140 | 18 | 58 | M20x42 | 125 | 7,5 | 11 |
315 | 65 | 140 | 18 | 58 | M20x42 | 125 | 7,5 | 11 |
355 | 80 | 170 | 22 | 67,5 | M20x50 | 130 | 5 | 14 |
Wielkość konstrukcyjna |
D | E | F | G | DH | EB | ED | GD |
160 | 42 | 110 | 12 | 37 | M16x36 | 90 | 10 | 8 |
180 | 48 | 110 | 14 | 42,5 | M16x36 | 90 | 10 | 9 |
200 | 55 | 110 | 16 | 49 | M20x42 | 100 | 5 | 10 |
225 | 60 | 110 | 18 | 53 | M20x42 | 125 | 7,5 | 11 |
250 | 65 | 140 | 18 | 58 | M20x42 | 125 | 7,5 | 11 |
280 | 75 | 140 | 20 | 67,5 | M20x42 | 125 | 7,5 | 12 |
315 | 80 | 170 | 22 | 71 | M20x42 | 160 | 5 | 14 |
355 | 100 | 210 | 28 | 86 | M24x50 | 160 | 5 | 16 |
KLASY SPRAWNOŚCI SILNIKÓW ELEKTRYCZNYCH
Największym konsumentem energii elektrycznej w skali światowej są silniki elektryczne. Zużywają one średnio około 60% światowej produkcji energii i dlatego nawet kilkuprocentowe oszczędności odniesione do tak dużej ilości mogą dać znaczne postępy w ochronie środowiska. Te kilkuprocentowe oszczędności można uzyskać, stosując silniki o wyższych wartościach sprawności. Wprowadzona klasyfikacja sprawności zdefiniowana w międzynarodowej normie IEC 60034-30-1, wraz z wymogami prawnymi dotyczącymi efektywności energetycznej podaje dla silników jednofazowych i trójfazowych cztery klasy sprawności (IE = Międzynarodowa Sprawność)
• IE1: Standardowa Sprawność
• IE2: Wysoka Sprawność
• IE3: Sprawność Premium
• IE4: Sprawność Super Premium.
Sprawność silnika elektrycznego definiuje się jako stosunek mocy użytecznej – mocy mechanicznej na wale silnika, do mocy pobieranej. Aby spełnić wymagania normy IEC 60034-30-1 w zakresie efektywności energetycznej, producenci silników dostosowali swoje koncepcje i projekty silników. Stosuje się między innymi stojany o większej masie miedzi, rdzenie żelazne o cieńszych blachach z wyższą zawartością krzemu, zoptymalizowano szczeliny powietrzne, stosuje się więcej materiału przewodzącego na wirniku oraz ulepsza układy chłodzenia. W wyniku tych zmian silniki IE3 i IE4 mają wyższą indukcyjność i mniejsze straty w miedzi, więc prądy rozruchowe są wyższe niż w standardowych silnikach IE1 i IE2, o czym też warto pamiętać. Rozważmy w tym celu następujący przykład. Do napędu wentylatora zastosowaliśmy silnik standardowy 75 kW (FCMP 280 S 2/PHE) o sprawności IE3 oraz energooszczędny o sprawności IE4 75 kW (FCMP 280 S 4/SPE). Sprawności tych silników wyznaczone zostały tą samą metodą, i wynoszą one odpowiednio 94,7% i 96,0%. Zakładamy ponadto, że silniki będą pracowały przez 8 lat średnio 16 godzin dzienne. Obliczmy zatem ile zaoszczędzimy:
• Energia (E3) pobrana przez silnik standardowy w czasie całego okresu eksploatacji wyniesie:
E1= 75 kW: 0,947 × 16 h × 365 dni × 8 lat = 3 700 105 kWh
• Energia (E4) pobrana przez silnik energooszczędny w czasie całego okresu eksploatacji wyniesie:
E2 = 75 kW: 0,96 × 16 h × 365 dni × 8 lat = 3 650 000 kWh
• Zatem efekt oszczędnościowy wyniesie: 3 700 105 kWh – 3 650 000 kWh = 50 150 kWh
Zakładając średnią cenę energii elektrycznej w Polsce 0,66 PLN / kWh, otrzymujemy zysk z oszczędności w wysokości 50 150 kWh × 0,55 PLN / kWh = 33 099 PLN. Warto zauważyć, że zysk ten przewyższa cenę nowego silnika. Wymiana silnika standardowego na energooszczędny jest również bardzo dobrym przedsięwzięciem biznesowym o znakomitej rentowności, dodatkowo przyczyniającym się do ochrony środowiska naturalnego.
KLASY IZOLACJI SILNIKÓW ELEKTRYCZNYCH
Izolacja silnika elektrycznego zaliczana jest do danej klasy izolacji na podstawie jego odporności termicznej, która dotyczy wszystkich materiałów elektroizolacyjnych zastosowanych w układzie izolacyjnym silnika. Klasyfikacja ta odnosi się do najwyższej punktowej temperatury występującej podczas znamionowych warunków eksploatacji silnika z uwzględnieniem najwyższego dopuszczalnego przyrostu temperatury średniej.
Wzrost temperatury powinien być tak dobrany, aby przy najwyższej dopuszczalnej temperaturze otoczenia silnika, temperatura najgorętszego miejsca izolacji mieściła się w przedziale przypisanym do danej klasie izolacji.
REZERWA TEMPERATUROWA
MAKSYMALNY PRZYROST TEMP. UZWOJENIA
TEMP. OTOCZENIA
Powyższy wykres należy interpretować następująco:
Klasa izolacji H oznacza, że przy temperaturze otoczenia 40°C przyrost temperatury jego uzwojenia może wynieść maksymalnie 125°C przy uwzględnieniu dodatkowej rezerwy temperaturowej 15°C.
87-100 Toruń, ul. Gdańska 22
tel/fax: +56 664 49 44
NIP 879 267 84 13
REGON 361541414
KRS 0000558332
KONTO BANKOWE:
mBank
85 1140 2088 0000 5762 8100 1001 PLN
58 1140 2088 0000 5762 8100 1002 EUR